Monella tuntuu olevan autoilun perustermit hukassa. Eli siis ihan, että mitä varten mikäkin osa on ja mikä on sen tehtävä. Käydäänpäs hieman läpi. Nyt käsittelyssä voisi olla vaikka katalysaattori. Se siis puhdistaa pakokaasuja. Tämä tapahtuu katalyysia hyödyntämällä. Pakokaasuja voidaan puhdistaa kolmella tavalla, jotka ovat:

1. Hiilimonoksidin, eli hään hapettuminen hiilidioksidiksi CO2

2. Palamattomien hiilivetyjen hapettuminen hiilidioksidiksi ja vedeksi H2O

3. Typen oksidien NOx pelkistyminen typeksi N2

Bensiinikäyttöisissä moottoreissa katalysaattori on kolmitoimikatalysaattori. Dieselmoottoreissa tämä sama ei kuitenkaan päde, sillä ne toimivat eri tavalla. Dieselmoottori toimii ilmaylimäärän voimalla. Tällöin typen oksideja ei voi pelkistää. Dieselmoottoreissa käytettävät katalysaattorit ovat kaksitoimikatalysaattoreita. Ne hapettavat palamattomat hiilivedyt ja hiilimonoksidin. Katalysaattori löytyy auton pakoputkistosta. Tavallisimmin se on turboahtimen ja hiukkasloukun jälkeen, joten siinä mielessä katalysaattori on melko helppo vaihtaa. Osan sisältä löytyy keraaminen kenno. Se on päällystetty todella ohuella jalometallikerroksella. Kuten huomata voidaan, katalysaattori on todella tärkeä osa auton toiminnan kannalta. Sellainen täytyy löytyä jokaisesta autosta ja sen täytyy myös toimia.

th.jpg